Acasă | Medicale | Legislatie medicala | Cardul de asigurări sociale de sănătate: o altă carte de identitate?

Cardul de asigurări sociale de sănătate: o altă carte de identitate?

Cardul naţional de sănătate este documentul care dovedeşte că titularul acestuia este asigurat în sistemul de asigurări sociale de sănătate din România. Cu ajutorul lui pot fi vizualizate diagnosticele cu risc vital şi bolile cronice ale titularului, grupa sanguină şi Rh-ul, acceptul exprimat pentru prelevarea de organe, ţesuturi şi celule după deces, precum şi datele de identificare ale medicului de familie la care este înscris.

De
Mărime font: Decrease font Enlarge font
Cardul de asigurări sociale de sănătate: o altă carte de identitate?

Cum se eliberează Cardul naţional de sănătate?

Cardul naţional se eliberează de către Casa de Asigurări de Sănătate unde figurează ca asigurat titularul cardului, prin sistemul informatic unic integrat al asigurărilor sociale de sănătate. Cheltuielile necesare pentru eliberarea acestui document sunt suportate atât de către casa de asigurări de sănătate emitentă, cât şi de către asigurat. Din totalul costurilor, asiguratul suportă contravaloarea cardului, precum şi costurile aferente distribuţiei acestuia. Cardul naţional de sănătate îl costă pe cetăţean aproximativ doi euro.  Cardul naţional de sănătate este emis individual, pentru fiecare asigurat cu vârsta peste 14 ani. Termenul de valabilitate al cardului poate ajunge până la cinci ani de la data eliberării. 

În luna aprilie a acestui an au fost definitivate primele Carduri naţionale de sănătate şi a fost finalizată perioada de probă a acestor documente. Se estimează că, până la sfârşitul lui 2011, vor fi distribuite circa opt milioane de astfel de documente către cetăţenii asiguraţi. Întrucât abia din a doua jumătaate a anului cabinetele medicale au început să fie dotate cu aparatura necesară citirii cardurilor, procesul de implementare este greoi.
Informaţii minime care vor putea fi accesate pe Card:
* datele de identitate şi codul numeric personal;  
* dovada achitării contribuţiei pentru asigurările sociale de sănătate;  
* înregistrarea numărului de solicitări de servicii medicale, prin codul furnizorului;  
* diagnosticele medicale cu risc vital;  
* grupa sanguină şi Rh;  
* data expirării cardului;  
* codul unic de identificare în sistemul de asigurări de sănătate şi acronimul casei de asigurări de sănătate care emite cardul;   
* numărul de identificare al cardului.

Cardul naţional versus Cardul european
Cardul naţional poate fi utilizat numai pe teritoriul României. Pentru situaţia în care cetăţeanul părăseşte ţara de origine, acesta are posibilitatea de a utiliza Cardul european de asigurări sociale de sănătate, document care conferă titularului dreptul la îngrijire medicală pe parcursul unei şederi temporare într-un stat membru al Uniunii Europene.  
Cardul naţional de asigurat este distinct de Cardul european de asigurări de sănătate. În timp ce primul asigură servicii medicale gratuite în ţară şi este eliberat automat, fără cererea exprimată a asiguraţilor, cel european permite beneficierea de servicii medicale de urgenţă exclusiv în spaţiul Uniunii Europene, iar eliberarea sa implică o cerere scrisă, semnată şi depusă de către asigurat la casa de asigurări de care aparţine.
Cardul european conţine următorul set obligatoriu de informaţii vizibile:  
* numele şi prenumele asiguratului;  
* codul numeric personal al asiguratului;  
* data naşterii asiguratului;  
* data expirării cardului;  
* codul Organizaţiei Internaţionale pentru Standardizare pentru statul membru emitent al cardului;  
* numărul de identificare şi acronimul casei de asigurări de sănătate care emite cardul;  
* numărul cardului.  
Cardul european se eliberează numai în situaţia deplasării asiguratului pentru şedere temporară într-un stat membru al Uniunii Europene, pe cheltuiala asiguratului, de către casa de asigurări de sănătate la care acesta este asigurat. Cardul european nu este valabil în situaţia în care asiguratul se deplasează într-un stat membru al Uniunii Europene cu scopul de a se trata. Perioada de valabilitate a cardului european este stabilită astfel încât să acopere durata şederii temporare, dar nu poate depăşi şase luni de la data emiterii.  Dacă asiguratul solicită înlocuirea Cardului european în interiorul perioadei de valabilitate, acesta va putea beneficia, contra cost, de un alt card a cărui perioadă de valabilitate nu o va putea depăşi pe cea a cardului iniţial.  Cheltuielile ocazionate de asistenţa medicală vor fi rambursate de casa de asigurări de sănătate emitentă a cardului, prin Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Serviciile medicale oferite sunt minimul necesar din punct de vedere medical în timpul şederii temporare.     
CUM FACEM DOVADA CALITĂŢII DE ASIGURAT
Dovada calităţii de asigurat în Sistemul de Asigurări Sociale de Sănătate din România se va face în paralel în cursul anului 2011 cu cardul naţional sau, după caz, cu adeverinţa eliberată de casa de asigurări la care este înscris asiguratul sau cu alte documente, potrivit prevederilor Ordinului preşedintelui CNAS nr. 617/2007. Data de la care se va folosi exclusiv cardul naţional va fi stabilită printr-o nouă Hotărâre de Guvern. După această dată, neprezentarea cardului la medic, atrage după sine plata tuturor serviciilor medicale, cu excepţia celor medico-chirugicale oferite în regim de urgenţă.

In aceasta sectiune mai puteti citi:

  • Trimite prin email unui prieten Trimite prin email unui prieten
  • Versiune pentru tipărire Versiune pentru tipărire
  • Doar text Doar text

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter pentru a fi informat de noutatile propuse de MediciDeTop.ro

Cautare rapida dupa etichete:

Articol fără etichete

Evaluarea ta

5.00

Subscribe to comments feed Comentarii (0 publicat)

total: | aratând:

Publică comentariu

Introduceţi codul pe care îl vedeţi în imagine:

Captcha