Acasă | Medicale | Legislatie medicala | Dosarul de pensie

Dosarul de pensie

Întocmirea unui dosar de pensionare nu este o treabă uşoară pentru persoană care iese la pensie. De foarte multe ori s-a întîmplat ca, după ce a stat la rînd ore în şir în faţă ghişeelor Casei Judeţene de Pensii, solicitanţilor să li se spună că dosarul nu este complet, că mai lipsesc o serie de acte fără de care întocmirea deciziei de pensionare nu poate fi făcută. Pentru a evita astfel de neplăceri, vă prezentăm actele de care aveţi nevoie pentru ca dosarul de obţinere a pensiei pentru limită de vîrstă, a pensiei anticipate, pensiei de urmaş şi pensiei de invaliditate sau pentru recalcularea drepturilor de pensie să fie complet.

De
Mărime font: Decrease font Enlarge font
Dosarul de pensie

Potrivit Normelor de aplicare a prevederilor Legii 19/2000 privind sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, în formă actuală, în sistemul public de pensii au dreptul la pensie, în situaţia îndeplinirii condiţiilor prevăzute de lege, următoarele categorii de persoane:

  • asiguraţii prevăzuţi la art. 5 din lege (salariaţi, membrii cooperatori, şomeri, alte persoane care realizează venituri băneşti şi pentru care s-au plătit contribuţiile lunare)
  • asiguraţii care satisfac obligaţii militare - art. 53 alin. (2) din lege;
  • elevii, ucenicii şi studenţii care şi-au pierdut total sau cel puţin jumătate din capacitatea de muncă datorită bolilor profesionale sau accidentelor de muncă survenite în timpul şi din cauza practicii profesionale [art. 53 alin. (3) din lege];
  • persoanele care şi-au pierdut total sau parţial capacitatea de muncă şi marii mutilaţi, ca urmare a participării la lupta pentru victoria Revoluţiei sau în legătură cu evenimentele revoluţionare din decembrie 1989, dacă erau cuprinşi într-un sistem de asigurări sociale anterior datei ivirii invalidităţii din această cauză [art. 53 alin. (4) din lege];
  • persoanele care la data solicitării drepturilor de pensie nu mai au calitatea de asigurat; urmaşii celor prevăzuţi mai sus (copiii şi soţul supravieţuitor) [art. 65 din lege].

Ce acte sunt necesare şi unde se depun

Cererea de pensionare, împreună cu actele care dovedesc îndeplinirea condiţiilor se depun la Casa Teritorială de Pensii de pe rază căreia se află domiciliul asiguratului. În conformitate cu Ordinul CNPAS nr. 340 / 2001, actele necesare pentru dosarul de pensionare sunt:
- carnetul pentru înscrierea la pensie pentru limită de vârstă; 
- carnetul de muncă (original şi copie);
- carnetul de asigurări sociale (original şi copie);
- alte acte prevăzute de lege privind vechimea în muncă sau activitatea în serviciu realizată în alte sectoare de activitate;
- livretul militar (original şi copie);
- diplomă după studii (original şi copie), sau adeverinţă din care să rezulte durata normală şi perioada studiilor, precum şi certificarea absolvirii acestora;
- pentru cei care au urmat cursurile unor instituţii de învăţământ universitar în străinătate e necesară dovada recunoaşterii de către statul român;
- adeverinţă privind sporurile şi adaosurile reglementate prin lege sau prin contractul colectiv/individual de muncă;
- adeverinţă privind condiţiile de muncă speciale şi/sau deosebite;
- dovada certificării stagiului de cotizare;
- procură specială pentru mandatar (dacă este cazul);
- adeverinţă din care să rezulte data încetării calităţii de asigurat;
- acte pentru dobândirea calităţii de beneficiar al Decretului-lege 118/1990, Legii 42/1990 etc.

In aceasta sectiune mai puteti citi:

  • Trimite prin email unui prieten Trimite prin email unui prieten
  • Versiune pentru tipărire Versiune pentru tipărire
  • Doar text Doar text

Newsletter

Aboneaza-te la newsletter pentru a fi informat de noutatile propuse de MediciDeTop.ro

Cautare rapida dupa etichete:

Articol fără etichete

Evaluarea ta

0

Subscribe to comments feed Comentarii (0 publicat)

total: | aratând:

Publică comentariu

Introduceţi codul pe care îl vedeţi în imagine:

Captcha